top of page

Oprema za jogu


Kada se prvi put raspitujete za čas joge, jedna od informacija koju dobijete glasi: dođite u udobnoj odeći i ponesite peškir, radimo bosi ili u čarapama. Ako je joga telesna aktivnost, ona dođe kao jedna od najjeftinijih. Za vežbanje joga položaja vam je potrebna samo dobra volja.


I zaista, višegodišnji jogini mogu da rade asane kao po knjizi i na kamenu. Ponesu vas snimci jogina koje izvode divne položaje na kamenu uz more, u travi ili na drvetu i poželite i vi da probate. Dođete na svoj prvi čas i onda otkrijete da prostirka žulja, da se čarape kližu, da su prsti na stopalima daleko, a prava leđa sa pet do osam disanja misaona imenica. I pitate se kako. Mnogi tako odustanu jer misle da to nije za njih.


Moje lično mišljenje danas jeste da je za jogu jedino potrebna volja i želja. Ali njih vrlo lako izgubimo sticajem niza okolnosti, zato kada se u nama probude, treba da ih negujemo i održavamo. Tako na času joge kada nas prvi put zažulja repna kost ili su nam prsti stopala predaleko, da ne bismo izgubili volju i odustali, koristimo joga pomagala.



Pomagala u jogi ne postoje samo za početnike da im bude lakše. Pomagala su tu i da produbimo položaje, da položaj prilagodimo svom telu i osetimo njegove efekte. Jer nemamo svi istu građu tela, nekom je jedna noga kraća od druge, neko ima dugačke noge ili dugačke ruke... Kosti su nam prosto drugačije i ne možemo da izvodimo položaje na isti način. Zato imamo pomagala koji nam pomažu da osetimo položaj, njegove efekte. Jer zato i vežbamo položaje. Zato malo o opremi za jogu.


Za početak prostirka. Naravno, jogu zaista možete vežbati i na travi, kamenu, kod kuće na parketu ili na ponjavi. Čak mnogi uprave rade jogu na ponjavi. Ali mnogo je jednostavnije, lepše pa i čistije raditi na prostirci. Većina studija ima svoje prostirke i zato je dovoljno poneti peškir da se stavi ispod lica, radi lične higijene. Ali ove godine, zbog epidemije svi preporučuju da se nose svoje vlastite. A kada uzimate svoju vlastitu, možete da nabavite prostirku po svojoj meri. Joga prostirke su uglavnom dugačke 180 cm i široke 61 cm, ali postoje i druge dimenzije. Možda mnogo važnija dimenzija prostirke je debljina. Za početnike se preporučuje deblja prostirka. Takođe zavisno od vrste joge koju vežbate birate i teksturu prostirke. Za energičnije stilove joge praktičnije su prostirke sa glatkom površinom. Najvažnije je da se prostirka ne kliže. O prostirkama možete da pročitate i na blogu Studija Namaskar koji se bavi i njihovom prodajom.



Na drugo mesto bih stavila joga blok ili cigla. Prave se od gume, plute, drveta. Najčešće se uzimaju u paru. Neki studiji imaju blokove za vežbače, jer nisu praktični za nošenje. Ali ako barem nekada vežbate kod kuće, dobro ih je imati. Njih koristimo na razne načine. Recimo, ako nam je pod daleko u dubokom pretklonu, tj. utanasi ili trikonasani, možemo dlan staviti na blok. Ili ako želimo da produbimo pretklon u sedećem položaju, paščimotanasani, možemo da postavimo blok ispod stopala. Mnogo je načina da se koriste blokovi, a ja često kod kuće dok gledam film, ako mi je hladno da sedim na podu, sednem na blok. 


Joga pojas ili kaiš. Najčešće su pamučni sa gajkom da se kroz nju napravi čvrsta omča sa kojom se kačimo recimo za stopalo. Pojas najčešće koristimo kada su nam ruke kratke da dohvatimo stopala, recimo u džanuširšasani ili kada krenemo u osvajanje kraljevskog goluba sa jednom nogom. Mnogi joga studiji imaju ovo pomagalo za svoje vežbače.



Joga jastuk ili bolster je pomagalo koje se ne nalaze često u studijima. Studiji u kojima se vežba jin joga ili restorativna joga uglavnom ih imaju. Bolsteri služe za postavljanje tela u opuštajući i stabilan položaj. Duguljastog su oblika. Mogu biti valjkasti ili kvadratni a punjeni su žitaricama, recimo ljuspicama heljde ili se pune sunđerom.


Jastuk za meditaciju se razlikuje od običnog jastuka okruglog oblika po svom punjenju. Jastuk za meditaciju su punjeni žitaricama, npr. ljuspicama heljde.


Ovo su samo neka joga pomagala. Postoje i druga. To su blokovi različitih dimenzija sa različitim namenama, pa joga točak, joga peškir... Takođe, posebno kada vežbate kod kuće, ova pomogala mogu zameniti "priručna": debeli rečnici, kaiš, peškir, običan jastuk, stolica... Ali još jednom, sve što vam treba je vaše telo i volja da vežbate jogu.


Namaste




608 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page